Pelipiiri nro. 1: Sea of Stars

Ensimmäiseksi pelipiirin peliksi valikoitui Sea of Stars.

Kaikki on tervetulleita mukaan pelaamaan ja pelipiirista ja tälle alueelle kommentoinnista voitte lukea lisää tästä. Pelipiiriin voi liittyä mukaan milloin tahansa ja liittymällä ryhmään voi kommentoida tänne!

Pelaillaanko tätä vaikka tämä kuu ja aloitellaan seuraavan pelin ehdotukset myös hyvissä ajoin niin saadaan ensi kuun alkuun uusi peli!

Tähän ketjuun voidaan keskustella ajatuksia, kommentteja, kokemuksia ja mitä vaan mieleen tulee tästä pelistä. Vaikka ihan livenä voi jakaa kuvankaappauksia tai videoita tästä pelistä.

Tähän ketjuun voi hieman vapaamuotoisestikin keskustella tästä pelistä.

Pingataan vielä @pelipiiri jäsenet!

Tule mukaan pelaamaan Sea of Stars peliä!

Pelasin Sea of Starsin ekaa kertaa läpi syksyllä '23. Ostin sen Steam Deckille reissupeliksi kun lähdin meriä ja maita pitkin parin viikon reissulle konferenssiin Prahaan. Se toimi erittäin hyvin tuollaisena käsikonsolin reissupelinä kun olin pitkiä aikoja laivassa ja junassa ilman internetiä.

Tykkäsin kovasti pelistä ja ajattelin pelata nyt pelipiiriä varten uudestaan ja kirjoitella tarkempia ajatuksia uudesta pelikerrasta ja siitä miltä pelin uudelleenpelattavuusarvo näin muutaman vuoden jälkeen tuntuu.

1 tykkäys

Mulla on vähän samaa. Pelasin myös 2023 sen läpi ja silloin se oli PS+:ssa. Nyt nappasin sen Steamiin ja voikin tahkoilla koneella sen läpi.

Mulla on tuokin ollut silleen suht pitkään että oispa kiva pelata se uusiksi. Pelihän on itsessään loistava ja on tainnut esikuvana olla aikoinaan SNESsille tullut Chrono Trigger.

Asensin takaisin Steam Deckille ja yllätyin että yli 70 tuntia meni ensimmäiseen läpipeluuseen aikoinaan.

Ensimmäinen huomio: jos on vanhoja tallennuksia ja aloittaa uuden, pelin akatemian henki “tunnistaa aiemmat uroteot” ja tarjoaa mahdollisuutta hypätä tutoriaalin yli. En tiedä oliko fiksua valita se näin pitkän ajan jälkeen, mutta innostuin siitä että

a) on mahdollisuus skipata tutoriaali, ihanaa

b) se on toteutettu uskottavasti pelin maailmassa

Tässä pelissä on kyllä niin uskomattoman bängeri soundtrack, olin jo ihan unohtanut (ja pelasin aika paljon ilman ääniä reissussa niin olen siitä paljon missannutkin).

@ZeTakes , kummasta tykkäät enemmän, Valeresta vai Zalesta?

Piti ihan katsoa ja laiskana löysin Googlaamalla playtime.comista että olisin 28h pelannut Sea of Starsia aikanaan. En pelannut Platinaa tuosta.

No täähän on vänkä. Itse tuppaan pelaamaan tutot varsinkin jos on pitkä aika siitä. Steam ei tosin tarjonnut tuota, kun olin PS5 aiemmin pelannut.

Fiksu juttu, jos on pelaamassa tuota uusiksi ja muistaa toiminnan.

Musa on tässä kyl omaankin mieleen. Ei käy kieltäminen.

Noh, Moonerang on ehkä hauskin käyttää kun voi pompotella. Ei oo suoraa lempparia, mut jos pitäisi valita niin ehkä Valere.

Garl on tosin viihdyttävä hahmo.

Itsellä sama. Ehdottomasti hauskin hyökkäys pelissä.

Tuli vähän pelailtua tässä ja ihan alussa ollaan. Sentään tuon Elder Mistin sai parin yrityksen jälkeen alas.

Olin pyyhkinyt aiemmalta kerralta muistista noiden muurahaisten ärsyttävyyden…

Tätä ruutua on jonkin verran tuijoteltu jo nyt :laughing:

Pitihän tähän nyt hypätä mukaan kun mainio idea, ja kerrassaan mielenkiintoinen ensimmäinen peli. Pelasin joskus tämän alkuosion, varmaankin demona ja nyt hankin sitten Switchille. Tuntuu että peli on haastavampi kuin aiemmin, Game Over -ruutu on tullut minullakin tutuksi. Pikseligrafiikka ja musiikki vie mukanaan ja olenkin tähän jo noin kuusi tuntia upottanut.

Jännä nähdä mihin tarina vie, toistaiseksi sivuhahmot ja maailma on ollut mielenkiintoisempi kuin päähenkilöt (joissa ei siis mitään vikaa, eivät vaan ole vielä olleet kovin persoonallisia)

2 tykkäystä

Kirjoittelin tästä tuonne digipuutarhani puolelle ja löysin sille jopa käyttämättömän kategorian Helmetin pelihaasteesta (jossa mulla nyt tälle vuodelle kasassa 19/24!).

Yksi havainto, jonka tein tällä uudella pelaamiskierroksella on se, miten Sea of Stars onnistuu RPG-genressä samassa minkä Shovel Knight teki 2d-platformereille. Se tuntuu siltä miltä vanhat pelit nostalgialasien läpi katsottuna tuntuu, mutta tuo samalla pelin 2020-luvulle niin visuaalisuuden kuin pelattavuudenkin näkökulmasta.

Kamppailumekaniikat: ajoitetut hyökkäykset, lukot ja kombot ovat toisellakin pelikerralla edelleen timanttia ja tuovat mukavaa dynamiikkaa pelaamiseen.

Uudelleenpeluussa tarinan eteneminen tuntuu kuitenkin vähän hitaalta. Kun tietää mitä kaikkea on tulossa, toivoisi että pääsisi sinne nopeammin. Tätä ei kuitenkaan ensimmäisellä pelikerralla onneksi tullut mieleen, mutta voi hyvin olla että tämän pelin kanssa tarvitsee vielä pidemmän välin läpipeluukertojen välillä että se ehtii paremmin unohtumaan.

1 tykkäys

Oon pitkälti samaa mieltä. Päähenkilöt on aika tyypillisiä genrensä sankareita ja sen takia ehkä vähän yksiulotteisia.

Sivuhenkilöiden kohdalla on vähemmän ehkä odotuksia ja paineita ja kaavamaisuutta, joten siellä pääsee revittelemään enemmän.

Tää on muuten Switchille aikalailla täykky peli. Voi sohvalta pelailla!

Tykkäsin kanssa mekaniikoista ja haastetta on sopivasti vaikka välillä voi kirosana tai toinen lentää.

Mä oon autuaasti unohtanut kyllä mitä on tulossa, joten ei ole stressiä siitä :smiley:

Pitäisikin saada tälle taas aikaa kun on tuo perhana kilpaileva Assassin’s Creed Black Flag Resynced koukuttanut pleikkarilla. Tälleen työssäkäyvänä omakotitaloasujana on välistä hieman haastetta löytää pelailuun aikaa muuten kuin viikonloppuisin :smiley:

Ehkäpä joku käsikonsoli voi tulla jossain välissä taas kyseeseen, mutta se on jo liian offtopicia :laughing:

1 tykkäys

On kyllä aika täydellinen swithch-peli, ei kuitenkan hirveen raskas peli niin pyörii ja näyttää hyvältä.

Tää tappelu ja oikeastaan alue oli nyt ensimmäinen jossa juoduin oikeesti hakkamaan päätä seinään kun kuolin toistuvasti. Musta tuntuu että olen onnistunut jotenkin skippamaan tutoriaalit tappeluista, tai sitten pelissä ei niitä ole. Esim peli ei ole missään vaiheessa kertonut mulle miten noita vihollisten erikoisiskuja estetään (onneksi tän päätteli nopeasti) tai miten kalastaminen tai se wheels peli toimii.

Muuten peli on edelleen ollu oikein miellyttävä tapaus. Pidin Juhiksen Chrono Trigger vertauksesta ja lisäksi tulee ensimmäinen ni no kuni peli mieleen. En varmaan ehdi läpi tätä pelata ennen kuin tulee jo seuraava Pelipiirin-peli pelattavaksi.

1 tykkäys

A tai B nappia sanoisin et switchillä oikeassa kohtaa ku painaa niin torjuu osan dagamesta. Noita ei taidettu ehkä kertoa :thinking:

Ei kannata stressata ainakaan tätä :slight_smile: Kukin pelaa tavallaan ja jos ei kerkeä pelata tai ei halua hankkia peliä niin voi silti höpötellä! Pelin keskustelua voi jatkaa sitten pelin omassa ketjussaan (joita saa vapaasti muistakin peleistä tehdä).

1 tykkäys

Se vielä unohtui äsköisestä. Jos en tietäisi niin ei tosiaan tietäisi että pelaa Switchillä. Sanoisin että on saatu peli optimoitua grafiikaltaan ja toiminnaltaan hyvin että on ihan samaa kaikilla.

Toki pelin tyyli mahdollistaa tuon. Piti ihan katsoa Steamista minimivaatimukset:

• Käyttöjärjestelmä *: Windows 7, Windows 10
  • Suoritin: Intel Core 2 Duo E8600 or AMD Phenom II X4 945
  • Muisti: 4 GB RAM
  • Grafiikka: AMD Radeon R5 230 or Nvidia GeForce GT 520
  • DirectX: Versio 11
  • Tallennus: 5 GB kiintolevytilaa

Suositukset taasen:

• Käyttöjärjestelmä *: Windows 7, Windows 10
  • Suoritin: AMD FX 4300 or Intel Core i3 2120
  • Muisti: 8 GB RAM
  • Grafiikka: AMD Radeon R5 340X or Nvidia GeForce GTS 450
  • DirectX: Versio 11
  • Tallennus: 5 GB kiintolevytilaa

Toihan toimii muuten ihan hyvin myös Linuxilla. Itse pelannut CachyOSilla.

1 tykkäys

Joo kiitos, noi komennot mulla oli muistissa ja niistä oli treenaus mahdollisuus kun kysyi alussa niiltä kokeneemmilta hahmoilta jeesiä. Mut ei tosiaan muuta tutoriaalia ole ollutkaan mikä mua hämmentää suuresti. Toisaalta ei vanhoissakaan peleissä mitään tutoriaaleja ollut, joten senkin puolesta moderni uusioversio sopii hyvin kuvaukseen.

Ja vielä tarkennuksena että pelaan Switch 2:lla, mutta en usko että peli sen huonommalta näyttäisi perus Switchillakaan. Kiva että toimii myös Linuxilla. Mulla on ehkä tulossa tietokoneen kevyt päivitys perunasta karvalakki tasolle, niin oon siihen harkinnut että laittasin dual bootiksi omalle kovalevylle Linuxin. Mut ei siitä myöskään sen enempää tässä ettei mene ohi aiheen :face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys

Aaa minä olen vielä vanhan Switchin kanssa, tuolla se kerää pölyä tällä hetkellä :see_no_evil_monkey:

Linusista meillä onkin täällä ollut jo pieni ketju: Linux pelaaminen :tux:

Pelipiirin keskustelut on ehkä hieman höllempiä, puhutaanhan kirjapiirissäkin muustakin kuin kirjasta mutta tässä on pitkäkestoisempaa höpöttelyä pelailun aikana.

Tämä foorumi formaatti onneksi mahdollistaa ketjujen teon minne tahansa ja Discoursen Vastaa napin käyttö tuo hieman selkeyttä. Mahdollisuutena on myös Reddit tyylinen kommentointi jos tämmöistä halutaan joskus.

Takaisin pelin pariin kuitenkin vielä. Niin onhan tää nätti.. oikeasti. Itse tykkään näistä grafiikoista. Pientä puzzlea kanssa kivasti. Onneksi lupasi vklp sadetta… :video_game:

1 tykkäys

Peli on kyllä todella nätti ja just se Ni No Kuni- tyylisyys tulee mulla näistä sadunomaisista ja hyvin erilaisista miljöistä. Ei ehdi kyllästyä kun maisemat vaihtuu sopivaan tahtiin.

Sea of Stars ei minulle ole ennestään tuttu. Itse asiassa tämän genren pelit on minulta jäänyt pelaamatta pitkäksi aikaa. Ehkä edellisen kerran olen jotain Final Fantasyn versiota PC:llä pelannut joskus parinkymmentä vuotta sitten.

Kaivoin Steam Deckin esille loman kunniaksi ja yritin löytää sille jotain peliä mitä pelata ja vinkkaus tähän peliin ja pelipiiriin mastodonin kautta tuli parahiksi.

Oon nyt pelannut noin 8 tuntia peliä, ja olen päässyt Brisikin satamakaupunkiin asti. Taistelut ovat olleet välillä aika vaativia ja pitänyt kyllä vääntää vaikeustaso hyvin helpoksi kun ei meinaa muuten pärjätä. Toisaalta tosi kiva kun vaikeustasoa pystyy reliceillä säätään itselle juuri sopivaksi.

2 tykkäystä

Final fantasyt onkin hyvä nosto kanssa tähän sarjaan. Itsellä jäänyt se kans vähälle saati tämänkaltaiset muutenkaan. Tämä iski aikanaan kyllä ja sanoisin että optimi tapa tälle pelille on juurikin Switch/Steam Deck tyyliset käsikonsolit. Sopii kuin nyrkki päähän tommoiseen koneeseen.

Eilen taas pääsin hieman edistämään ja noh ei se ihan täysin edistystä ollut kun piti kuunnella kun piraatit soitti musaa.

Sekä unohdin tämänkin minipelin olemassaolon aiemmasta pelikerrasta… Siinä se hetki menikin sitten taas.

Mä olen kans muutaman tunnin saanut lisää peliä pelattua, toi minipeli on kyllä silleen vähän liian random itselleni. Oon kuitenkin melkein kaikki noi tahkonnut läpi jotka on tulleet vastaan, yksi jäi alussa kun en tajunnut miten toi toimii. Onneksi valikosta löytyi tutoriaali sitten.

Taistelut ovat olleet välillä aika vaativia ja pitänyt kyllä vääntää vaikeustaso hyvin helpoksi kun ei meinaa muuten pärjätä. Toisaalta tosi kiva kun vaikeustasoa pystyy reliceillä säätään itselle juuri sopivaksi.

Tässä on kyllä yllättävän paljon nyt haastetta. Välillä tulee sellainen selviytymispeli-fiilis tästä, kun pitää miettiä milloin kannattaa käyttää jo kokatut ruuat, ja miten käyttää komboja. Monesti olen huomannut että aggressiivinen taktiikka on parempi kuin himmailu. Oon kans säätänyt jonkin verran relicejä, esim. otin käyttöön sen, että jos hahmojeni kokemustaso nousee niin HP:t ja mana menee täysille.