Tietokoneiden kasaaminen

Keskustelua pelikäyttöisten tietokoneiden kasaamisesta ja/tai päivittämisestä.

Aihe tuli itselleni juuri ajankohtaiseksi, koska pitkään pohtimani peli-PC:n osien päivittäminen otti nyt konkreettisen ensimmäisen askeleen, sillä laitoin juuri uuden kopan tilaukseen! Tästä se lähtee :smiley:

Mulla on siis tällä hetkellä yli 10 vuotta vanha kokoonpano tietokoneena käytössä, ja tavoitteena ois saada se kevyesti päivitettyä modernimpaan settiin. Tai ehkä pikemminkin luoda pohja modernimmalle koneelle, sillä jonkin verran aattelin käyttää vielä vanhoja osia. Tällä hetkellä pullonkaulana toimii prossu, ja siksi aikomuksena onkin hankkia M4-kantainen (koska ei saa olla liian uusi, varsinkin kun komponenttien hinnat on todella kovassa nousukiidossa) AMD-prossu ja emolevy johon sen voi laittaa. Koppa tosiaan myös, koska tällä hetkellä mun näyttis (1070) ei mahdu vanhaan koppaan sisään vaan koneen sivuseinä on avonainen.

Mutta sellaista prokkista mulla, mites muilla onko haaveissa tai ajatuksissa koneen päivittäminen, tai tuleeko jotain käytännön vinkkejä mitä olis hyvä näin untuvikkona huomioida? :smiley: (tää on siis eka kerta ikinä kun alan päivittelemään konetta osien osalta näin isosti)

Sen sanon, että on ehkä tooosi huono aika tehdä tätä päivitystä, koska hinnat on kovat… :smiley:

Itse tein koneen rakentelun tuossa 1.5 vuotta sitten ja siitä onkin pieni artikkelisarja ihan.

Sun pitää oikeastaan asettaa budjetti ja lähteä siitä katsomaan mitä saat. Koneen kokoaminen on onneksi helppoa kun ottaa ihan hissukseen ja ei hätiköi. Linus Tech Tipsillä on koneen kasaamiseen tooosi hyviä opas videoita ihan.

IO-techin foorumilla on hyvä osio mistä voi ottaa vinkkejä ja mitä muut on sun budjetilla saanut aikaan. Konepaketit | TechBBS

Siellä aika usein linkitetään Datatronicille ja heillä taisi olla käytössä koodi millä IO-techin jäsenet saa ilmaisen kasauksen!

Jos on viitseliäisyyttä niin käytetyillä osilla voi säästää ja samoin Verkkokauppa.comin outletista voi saada hyviä löytöjä. Itse sain jokusen osan sieltä nykyiseen koneeseen. Toristakin ja IO-techin foran myynti palstoilta saa osaa niin AM4 kuin tuoreempaan AM5 kantaan.

Melkein suosittelen AMD pohjaista (kuten tuolla jo mainitsitkin) prossua ja ehkä jopa näyttistäkin, jos on ajatusta sitten ihan Linuxia laitella. Mulla itsellä on dualboot ja omat 2tb kovot molemmille (windows + cachyos). Tämä ihan siksi, että silloin kun kasasin niin pelasin uutta Battlefieldiä ja sen anti cheat ei toimi Linuxilla.

Jos budjetti antaa periksi niin ehkä AM5 puolta niin on pitkäikäisempi tuki ja mahku päivitellä esim. prossua parempaan yms.

1 tykkäys

Kiitos kattavasta vinkkilistasta :blush: kävinkin heti lukemassa tuon artikkelisarjasi oman koneesi kasaamisesta, se oli todella mielenkiintoista luettavaa!

Mulla ei ihan hirveän kunnianhimoista päivityssuunnitelmaa ole. Tietokone on kuitenkin mulle enemmän retropelien pelaamiseen tarkoitettu laite, isoimman kolmen A:n pelit pelaan pelikonsoleilla. Mutta tuo oli hyvä pointti, että AM5-kanta mahdollistaisi myös tulevaa päivittelyä paremmin ja sitä oon kyllä tässä pohtinut. Muistit on vaan niin kalliita, että ajattelin käyttäväni vielä vanhan koneen DDR4:sia, jotka ei taida taas toimia AM5 -kantaisia prossuja tukevissa emolevyissä. Mutta pitää pohtia (ja katsella verkkiksen outlettia kovasti, ostamani koppa oli juurikin verkkiksen tarjouksesta napattu).

1 tykkäys

On tää kieltämättä hullua, että maksoin silloin omista muisteista 99€ (Verkkis Outlet) ja nyt samasta paikkaa samat kammat on yli 400€. 32 gigaa taitaa uutena olla järestään yli 300€…

Toi on kyllä tänä päivänä aika perhanan kova hinta muisteista ja melkein katsoa käytettyjä muisteja ja m2 levyjä. Muisteissa taitaa aika monessa olla kuitenkin elinikäinen takuu. Tossa voi säästää aika sievoisen summan rahaa…

Optio on tosiaan kyllä AM4 pohjainen kone lähteä katsomaan, mutta melkein katsoisin miten sinun muistit vertautuu uudempiin AM4 muisteihin. Ettei sitten tule siinä jotain pullonkaulaa tai hitautta jos on oikeasti vanhat kammat :see_no_evil_monkey:

1 tykkäys

Nyt ikävän tapahtuman vuoksi kaipasin jotain mihin voi keskittää kaikki ajatukset, joten minäpä otin ja tilasin osat koneeseen. AM4 pohjainen ratkaisu, mutta edellisen viestin herättämän pohdinnan kautta päädyin ostamaan hieman parempaa DDR4 muistia, joka maksoi sit lopulta “vaan” sen 150 euroa. Aika paljon jouduin lopulta osia uusimaan, vanhasta koneesta uuteen kokoonpanoon tarttui vain vanha ssd asema ja näytönohjain. Niin ja lisäks toisen SSD aseman (sellaisen vähän isomman, ei niitä M.2. mallisia) ja yhden tuulettimen lisää kun kopassa oli vain kolme oletuksena.

Prossu on nyt AMD Ryzen 7 5700, mikä on kyllä nostanut tehot itselleni riittävään tasoon vallan mainiosti. Lisäksi hankin uuden kopan mistä mainitsinkin aiemmin, TUF Gaming B550-Plus wifi II emolevyn ja niin ikään Asus TUF Gaming 650 W virtalähteen.

Kasailin tuota pikkuhiljaa kahden päivän ajan. Olin todella iloinen kun kone lähti käyntiin ja osat oli laitettu oikein. Tosi siisti fiilis kun on konkreettisesti saanut jotain tällaista aikaan, ja vei kyllä ajatukset todella hyvin muualle, mitä toivoinkin. Asentelin toisella kovalevylle windowsin ja toiselle vanhalle kovalevylle PoPOs linuxin, mutta tuo Linux ei oikein edelleenkään tykännyt mun näytönohjaimesta. Kokeilin puolipäivää saada sitä toimimaan niin että ajurit olisi saanut päivitettyä, mutta ei onnistunut. Joten vielä meen windosilla toistaiseksi.

Nyt sitten oon toistaiseksi tyytyväinen tähän settiin, pelit joita pelaan (eli tosiaan vähän vanhemmat pelit ja 1080p näytöllä) pyörii todella nätisti. Tulevaisuudessa tarkoituksena hankkia “uusi” eli käytetty AMD näyttis, jos sitten ois paremmat mahkut myös saada tuo Linux toimimaan. Lisäksi myös moderni SSD kiinnostelisi, mutta taidan vielä vähän katsella mihin suuntaan noiden hinnat kehittyy ennen kuin ostan. Mutta kaiken kaikkiaan mulle todella passeli PC, ja paljon siistimmän näköinen kokonaisuus omalla pöydällä.

1 tykkäys

Sulla taitaa olla sit Nvidian näyttis (taisi lukea aiemminkin)? En tiedä mitenhän tänäpäivänä Bazzite tai CachyOS pelaa yhteen sen kanssa :thinking: Toi Linux oli itsellä yksi syy miksi otin AMD pohjaisen näyttiksen.

Mut kiva homma et kone lähti pelittää ja tota nyt sit voi päivitellä. Jospa tämä hintatasokin rauhottuisi joskus… Onhan toi iha hurjaa.

AM4 kanta on se ns. budjettiratkaisu melkein ja siihen on muistiakin tainnut pyöriä käytettynä ihan OK hintaisena, mut ei mitenkään halpana.

Joo, Nvidian Geforce GTX 1070, jonka sain kun veljeltä jäi se ylimääräiseksi. Sitä ennen mulla oli 970, joten onhan tuossa jo iso harppaus :smiley: mut tosiaan aiemmin prossu oli pullonkaula pelaamissani peleissä, tämä taas riittää tehoiltaan mulle mainiosti. Tykkään tästä ajatuksesta että nyt voi parannella omaa konetta vähän huokeammalla hinnalla ja rauhassa. Nestejäähdytin vois olla kiva kans jossain vaiheessa, mutta ainakin toistaiseksi on prossun lämmöt pysyneet asiallisina ihan tolla mukana tulleella tuuletinmallisella jäähdyttimellä.

Niin ja levyasema pitää vielä yrittää saada tuo jollain adapterilla kiinni vanhasta koneesta tuohon uuteen, kuulin jotain arviota että siihen usb-adapteri mutta en ole vielä ehtinyt tutkia asiaa. Tarviin levyasemaa kun laittelen fyysisiä PS2-pelejä digimuotoon talteen emulaattoria varten.

AIO on kyllä ihan kiva. Toki ilmajäähdytin on edullisempi ja on toimiva peli kyllä. Ei se AIO niitä tuulettimia poista, mut siirtää sen tarpeen vähän eri paikkaan. Toki niitä voi ehkä pienemmällä kierroksella pyöritellä ja näin olisi sitten hiljaisempi.

Meinaat varmaan DVD asemaa etkä korppuasemaa :laughing: Suosittelen USB asemaa ihan ylipäätään. Itsellä oli semmoinen, mutta muutossa katosi johonkin - ehkä jo ennen sitä. Levyasema ei ainakaan suostunut toimimaan tuolla mun USB adapterilla millä olen kovoja käytellyt.

1 tykkäys

Joo DVD asemaa tarkoitin :slight_smile: pitää kokeilla eka adapterilla, haluaisin mahdollisimman paljon uusio käyttää osia. Onneksi on noita usb-asemia myös sitten jos/kun tuo ei adapterilla toimi. Suurin osa peleistä mulla on tällä hetkellä jo kovalevyllä, joten ei tällä sinänsä kiire ole. Tosin en tiedä kuinka kauan DVD-asemia valmistetaan…

Minulla oli niiden USB/SATA adaptereiden kanssa ongelmia kun yritin saada 3,5 tuuman kovalevyjä kytkettyä läppäriin että olisi nähnyt mitä niissä on. Luulin että ne kovot oli rikki, mutta syy olikin adapterissa. Nähtävästi 2,5 tuuman kovalevyille tarkoitettu adapteri ei toimi 3,5 tuuman levyn kanssa. Se isompi levy ilmeisesti tarttee enemmän virtaa ja siinä adapterissa täten pitää olla erillinen virtalähde. USB:n virransyöttö ei riitä. Ehkä sama juttu on DVD-aseman kanssa?

1 tykkäys

Pitääpä siis katsoa onnistuuko tuo ollenkaan… Noh, onneksi vielä on tosiaan vaihtoehtoja levyasemien suhteen. Tiedättekö muuten että tukeeko noi levyasemat yleensä sekä blue ray- ja dvd-levyjä?

Tässä vielä tännekin kuva koneesta nyt kun sain sen siirrettyä oikealle puolelle pöytää. Hyvin on tähän asti toiminut, ja jopa Warhammer 40 000: Darktidekin pyörii (tosin minimiasetuksilla) yllättävän jouhevasti.

Itsellä taisi olla silloin pelkkä kirjoittava dvd asema. Bluray taisi silloin maksaa enemmän ja näkyy tilanne olevan sama vieläkin.

Mikäs koppa tuo muuten on? On ihan siistin näkönen!

Harmillisesti silloinkin kun itse rakentelin ja usea osa oli outletista silloinkin niin ei antanut oma pää eikä budjetti periksi siihen että olisi valkoisia osia enemmänkin tilannut :smiley:

Koppa on Corsairin Frame 4000D RS ATX-kotelo :slight_smile: tän löysin juurikin tarjouksesta.