ROM hackit

Retropelien maailmassa tulee usein vastaan termi ROM hack, mutta se oikein meinaa?

ROM hack on fanien tekemä muokattu versio alkuperäisestä pelistä. Muutokset voivat olla pieniä bugikorjauksia tai käännöksiä, mutta parhaimmillaan kyseessä voi olla lähes kokonaan uusi peli, joka hyödyntää alkuperäisen pelin pelimoottoria.

ROM hackeja löytyy lähes kaikille suosituille retrokonsoleille, kuten NESille, SNESille, Game Boylle, Game Boy Advancelle sekä monelle muulle. Erityisen aktiivisia yhteisöjä löytyy esimerkiksi Pokémon-, Super Mario-, Zelda-, Metroid- ja Castlevania-peleille.

Tunnettuja ROM hackeja ovat esimerkiksi:

• Pokémon Unbound
  • Pokémon Prism
  • Super Mario World: Return to Dinosaur Land
  • The Legend of Zelda: Parallel Worlds
  • Metroid: Rogue Dawn

ROM hackit julkaistaan yleensä patch-tiedostoina, jotka käyttäjä asentaa itse omistamaansa peliversioon. Tässä ketjussa keskustellaan ROM hackeista, mutta ei jaeta linkkejä ROM-tiedostoihin.

Mitkä ovat omia suosikki-ROM hackejasi? Onko jokin niistä mielestäsi jopa alkuperäistä peliä parempi?

Itse pelaan aika paljon romhackeja.

Advance Warsin maailmassa löytyy Advance Wars Returns, joka on ehdottomasti iso askel parempaan kampanjaan verrattuna alkuperäisiin. Myös Advance Wars Story ja Andy’s Adventure on mainioita jos alkaa pelattava loppua.

Super Marion maailmassa erityisesti oon tykännyt vaikeustasoa äärimmilleen nostavista kaizo-hackeista, joita on nykyään ihan valtavasti tarjolla. 2Kaizo2Learn on hyvä opetteluhack yleisiin mekaniikkoihin. PangaeaPangan Super Dram World on klassikko. Barbarianin Grand Poo World, Grand Poo World 2 ja Grand Poo World 3 vievät romhackit aivan omalle tasolleen. Juzcookin Invictus ja CarlSagan42:n Fly Me To The Stars ansaitsevat maininnat myös. Brutaalin vaikeat tasohyppelypelit ovat itselleni kuin terapiaa, koska ne vaativat niin täydellistä keskittymistä että niiden ulkopuolinen maailma unohtuu totaalisesti.

Pokémonin maailmassa jo mainittu Unbound, mutta sen lisäksi suosittelen esimerkiksi Crystal Legacya, joka on pienempimuotoinen hack tasapainottamaan Crystalin olemassaolevia mekaniikkoja, vaikeustasoa, yms.

Tää AW Returns pitää melkein kopasta jossain välissä!

Suht uusi on kanssa Pokemon Lazarus joka menee Kreikka teemaan. Unbound on pelaamatta… kerettiläisyyttä tiedän.

Viesti yhdistettiin ketjuun: Emulaattorit