Helmet-pelihaaste 2026

Minun tietoisuuteen tai oikeastaan minua muistutettiin tästä tuolla toisessa ketjussa. Mutta tiesin, että on lukuhaaste sillä rouva sitä suorittaa, mutta pelaamisesta en tiennytkään.

Kyse on siis haasteesta missä pelataan eri pelejä eri teemasta. Taidan itse ainakin alkaa suorittamaan tätä.

Helmet-lukuhaaste on jo vuodesta 2015 kannustanut etsimään uutta luettavaa leikkimielisellä ja innostavalla tavalla. Pelihaaste puolestaan innostaa tutustumaan pelaamiseen uudella ja yhteisöllisellä tavalla.

Mikä on pelihaaste?

Tehtävänä pelihaasteessa on pelata vuoden 2026 aikana 24 eri peliä, jotka saat valita vapaasti haastelistan kriteerien pohjalta.

Voit suorittaa tätä haastetta meidän kanssa vaikka tässä keskustelussa tai linkkaamalla omaan blogiin missä on jo suoritettu tätä. Vielä on hyvin tätä vuotta jäljellä!

Helmet-pelihaaste 2026

1. Peli, jossa olet jokin muu kuin ihminen
  2. Peli, jonka maailma on luminen ja kylmä
  3. Peli, jossa rakennat kylää tai kaupunkia
  4. Peli, jossa sinulle annetaan erittäin vähän apua tai ohjeita
  5. Peli, joka sijoittuu veden alle
  6. Peli, jossa kerätään asioita metsästä
  7. Peli, jossa ajankäytöllä on merkitystä
  8. Peli, jossa olet orpo tai olet joutunut eroon läheisestä
  9. Peli, jossa voit muokata hahmon asua tai ulkomuotoa paljon
  10. Peli, jossa hiiviskellään tai piiloudutaan
  11. Peli, jonka on tehnyt pieni indie-tiimi tai yksittäinen kehittäjä
  12. Peli, jossa yrität pelastaa jonkun toisen
  13. Peli, joka sijoittuu 1980-luvulle tai sen inspiroimaan maailmaan
  14. Peli, jossa voit piirtää
  15. Peli, jonka pelimekaniikka perustuu valoon tai varjoon
  16. Peli, jossa unella ja nukkumisella on merkitystä
  17. Peli, jossa matkustat eri maailmoihin tai todellisuuksiin
  18. Peli, jossa esiintyy robotti
  19. Peli, jossa pelaat pahista tai antisankaria
  20. Peli, joka sijoittuu yöhön
  21. Peli, jossa taistelut hoidetaan pelikorteilla
  22. Peli, jossa sinun pitää huolehtia muista (eläimistä, ihmisistä, kasveista)
  23. Peli, joka käsittelee ystävyyttä
  24. Peli, jossa päähenkilö on lapsi tai nuori

Haasteesta lisää tietoa Helmet-pelihaasteen sivuilla:

https://helmet.finna.fi/FeedContent/wp-suosittelemme-juuri-nyt?element=https%3A%2F%2Fhelmet-tukisivusto.hel.fi%2F%3Fp%3D4035&lng=fi

Törmäsin haasteeseen ensi kertaa viime vuonna ja silloin alkuvuodesta ehdin pelata ja kirjoittaa muutamasta pelistä ennen kuin elämä kävi kiireiseksi ja unohdin. Tänä vuonna olen suhtautunut pelihaasteeseen vähän suuremmalla sitoutumisella ja näin puolen vuoden rajapyykissä olen pelannut haasteen tiimoilta 18 / 24 peliä.

Pelihaaste on ollut todella mukava siitä, että se on saanut minut kirjoittamaan enemmän peleistä joita pelaan ja monipuoliset haasteet ovat ohjanneet etsimään ja pelaamaan pelejä, joita ei välttämättä muuten olisi tullut pelattua tänä vuonna.

Toisaalta olen huomannut, että kun pelaamattomien kategorioiden määrä kaventuu, käy aina vaan vaikeammaksi löytää peliä joka sopii. Enköhän silti ehdi viimeiset kuusi peliä pelaamaan, kun aikaa on vielä puoli vuotta.

Se eskaloitui sitten ihan, että piti jo tehdä sivu. Nyt sitä on melkein alettava suorittamaan :laughing:

0/24 siis, mutta katsotaan mikä tulee olemaan ensimmäinen. Enkä muuten ota stressiä meneekö kaikkiin kohtiin jotain :smiley:

1 tykkäys