Minun tietoisuuteen tai oikeastaan minua muistutettiin tästä tuolla toisessa ketjussa. Mutta tiesin, että on lukuhaaste sillä rouva sitä suorittaa, mutta pelaamisesta en tiennytkään.
Kyse on siis haasteesta missä pelataan eri pelejä eri teemasta. Taidan itse ainakin alkaa suorittamaan tätä.
Helmet-lukuhaaste on jo vuodesta 2015 kannustanut etsimään uutta luettavaa leikkimielisellä ja innostavalla tavalla. Pelihaaste puolestaan innostaa tutustumaan pelaamiseen uudella ja yhteisöllisellä tavalla.
Mikä on pelihaaste?
Tehtävänä pelihaasteessa on pelata vuoden 2026 aikana 24 eri peliä, jotka saat valita vapaasti haastelistan kriteerien pohjalta.
Voit suorittaa tätä haastetta meidän kanssa vaikka tässä keskustelussa tai linkkaamalla omaan blogiin missä on jo suoritettu tätä. Vielä on hyvin tätä vuotta jäljellä!
Helmet-pelihaaste 2026
Peli, jossa olet jokin muu kuin ihminen
Peli, jonka maailma on luminen ja kylmä
Peli, jossa rakennat kylää tai kaupunkia
Peli, jossa sinulle annetaan erittäin vähän apua tai ohjeita
Peli, joka sijoittuu veden alle
Peli, jossa kerätään asioita metsästä
Peli, jossa ajankäytöllä on merkitystä
Peli, jossa olet orpo tai olet joutunut eroon läheisestä
Peli, jossa voit muokata hahmon asua tai ulkomuotoa paljon
Peli, jossa hiiviskellään tai piiloudutaan
Peli, jonka on tehnyt pieni indie-tiimi tai yksittäinen kehittäjä
Peli, jossa yrität pelastaa jonkun toisen
Peli, joka sijoittuu 1980-luvulle tai sen inspiroimaan maailmaan
Peli, jossa voit piirtää
Peli, jonka pelimekaniikka perustuu valoon tai varjoon
Peli, jossa unella ja nukkumisella on merkitystä
Peli, jossa matkustat eri maailmoihin tai todellisuuksiin
Peli, jossa esiintyy robotti
Peli, jossa pelaat pahista tai antisankaria
Peli, joka sijoittuu yöhön
Peli, jossa taistelut hoidetaan pelikorteilla
Peli, jossa sinun pitää huolehtia muista (eläimistä, ihmisistä, kasveista)
Peli, joka käsittelee ystävyyttä
Peli, jossa päähenkilö on lapsi tai nuori
Haasteesta lisää tietoa Helmet-pelihaasteen sivuilla:
Pelihaaste on ollut todella mukava siitä, että se on saanut minut kirjoittamaan enemmän peleistä joita pelaan ja monipuoliset haasteet ovat ohjanneet etsimään ja pelaamaan pelejä, joita ei välttämättä muuten olisi tullut pelattua tänä vuonna.
Toisaalta olen huomannut, että kun pelaamattomien kategorioiden määrä kaventuu, käy aina vaan vaikeammaksi löytää peliä joka sopii. Enköhän silti ehdi viimeiset kuusi peliä pelaamaan, kun aikaa on vielä puoli vuotta.
Tänään sain pitkästä aikaa merkattua yhden kategorian listalta jälleen täytetyksi. “Peli, jossa sinulle annetaan erittäin vähän apua tai ohjeita” osoittautui haastavaksi löytää, mutta sattuman kaupalta törmäsin peliin nimeltä The Message from Deep Space. Pelasin ensin läpi demon ja sen jälkeen nälkää jäi vielä, niin nappasin vajaalla kympillä koko pelin.
Pelissä astutaan kääntäjän rooliin osana poikkitieteellistä tiimiä, jonka tehtävänä on selvittää mitä avaruudesta tulleen meteoriitin mukana tulevat radiosignaalit tarkoittavat. Pelissä ratkotaan pulmia, joissa pitää järkeillä mitä eri signaalit tarkoittavat ja miten niitä tulkitaan: oikea vastaus johtaa seuraavaan signaaliin ja väärä antaa mahdollisuuden uuteen yritykseen.
Tämä on sellainen peli, jossa tekee hyvää pitää muistivihkoa tai isoa pinoa irtopapereita käsillä, sillä pelkästään aivoissa tai pelin sisäisellä terminaalilla asioiden järkeily ei ainakaan omaan päähäni mahdu.
Tässä vaiheessa mulla puuttuu pelihaasteesta vielä:
13. Peli, joka sijoittuu 1980-luvulle tai sen inspiroimaan maailmaan
16. Peli, jossa unella ja nukkumisella on merkitystä
20. Peli, joka sijoittuu yöhön
23. Peli, joka käsittelee ystävyyttä