Emulaattorit

Emulaattorit mahdollistavat vanhojen pelien pelaamisen nykyaikaisilla laitteilla. Niiden avulla voi pelata esimerkiksi NES-, SNES-, Mega Drive-, PlayStation-, Nintendo 64- ja monien muiden järjestelmien pelejä tietokoneella, puhelimella tai vaikkapa käsikonsolilla.

Yksi tunnetuimmista vaihtoehdoista on RetroArch, joka toimii alustana useille eri emulaattoreille (coreille) ja tarjoaa yhteisen käyttöliittymän sekä ominaisuuksia, kuten tallennustilat, shaderit, saavutukset ja verkkopelaamisen.

Muita suosittuja emulaattoreita ovat esimerkiksi:

• RetroArch
  • PPSSPP (PSP)
  • DuckStation (PlayStation)
  • PCSX2 (PlayStation 2)
  • Dolphin (GameCube & Wii)
  • melonDS (Nintendo DS)
  • Cemu (Wii U)
  • Ryujinx (Nintendo Switch)

Tässä ketjussa voi keskustella emulaattoreista, niiden asetuksista, suorituskyvystä, ohjaimista ja käyttökokemuksista.

Huomio: Keskustelu emulaattoreista on tervetullutta, mutta älä julkaise linkkejä tekijänoikeudella suojattuihin ROM-, ISO- tai BIOS-tiedostoihin tai niitä jakaville sivustoille. Käytäthän keskustelussa vain laillisia lähteitä ja omia varmuuskopioitasi.

Mitä emulaattoreita käytät itse? Onko suosikkisi RetroArch vai jokin järjestelmäkohtainen emulaattori?

En ole koskaan pelikonsolia omistanut. Ensimmäinen “pelikone” oli vanhempien 386 16MHz ja PC:n linjalla olen siitä asti jatkanut. Steam Deck onkin oikeastaan ensimmäinen konsoli joka minulla on. Täten noi muut pelikoneet on jääneet tähän asti vain muutamaan kokeiluun sukulaisten luona.

Jos nyt haluaisin lähteä näitä ROM hackeja kokeilemaan, niin mistä niihin tarvittavat ROMit kannattaisi hankkia? Voiko niitä ostaa laillisesti? Vai pitääkö niitä latailla jostain hämäräperäisiltä saiteilta?

Steam Deckille kai saa jotain emulaattoreita joilla niitä voi pelata?

Siirsin tämän tänne emulaattorit ketjuun sillä sopii ehkä paremmin tänne.

Eli emulaattorit ovat ne miillä ROMmeja pelataan ja ROM hackeja sitten niiden päälle.

Laittomuuksia ei sinällään täällä oikein voida jakaa kuten suoraa linkkejä ROMmeihin.

Sanoisin näin ympäripyöreästi ilman suoraa linkkiä että Reddit ja jopa google on hyvä resurssi näiden löytymiseen. Redditissä on isoja yhteisöjä näihin ja sieltä löytyy ei niin hämäriä sivuja.

Mutta juurikin kaipaat emulaattorin kuten Retroarchin ja siihen sitten voit omat varmuuskopiot peleistä napata rommin muodoissa.

Sitten jos on tuo rom niin voit napata siihen päälle sen hackin.

Jos haluat koittaa emulaattoria jollain ns. laillisella pelillä niin Apotris on semmoinen sopiva.

Itse olen käyttänyt emuna tuota Retroarchia ja se taitaa olla Steam deckille ja sitten mobiililaitteille.

Monessa emussa on myös mahku yhdistää siihen RetroAchievementsit.

https://retroachievements.org/

1 tykkäys

Kiitos tästä. Sain Retroarchin asennettu Steam Deckiin ja myös tuon Apotris pelin siinä toimimaan. Pitänee katsella jos muita rommeja löytäisin siihen.